2024-04-24 18:12:53

MLADI LIDERI XVI. GIMNAZIJE NA DJELU - MOBILNOST ZA AKTIVNO EUROPSKO GRAĐANSTVO

Završio je i naš posljednji Erasmus projekt grupne mobilnosti iz akreditacije u ovoj školskoj godini, pod nazivom „Young Leaders for Active EU Citizenship“. U projektu je sudjelovalo šest jako motiviranih i, nakon održanog projekta, jako hvaljenih učenika – mladih lidera iz maturalnih razreda: Lana Makarun iz 4.a, Nino Radočaj i Eva Jurišinac iz 4.b, Kaja Krolo i Rino Štaba iz 4.d, te Jana Tepuš iz 4.e. Projekt su organizirale i vodile profesorice Sunčana Lea Kolbezen i Mirela Hrubi, a odvijao se intenzivno nekoliko mjeseci na vrlo zanimljiv način, tzv. „blended learningom“ (“miješano učenje”), s puno aktivnosti učenja prije same mobilnosti, dogovorima i diskusijama s učenicima drugih škola u projektu, izrade loga i definiranja programa projekta, traženja smještaja i povoljnih karata...

 

[opširnije]

A prije svega, u prvom planu je bilo učenje o radu zastupnika i sastavu Europskog Parlamenta, te praćenje rada i rasprava o važnim temama u EP na  redovnim sjednicama, te praćenja izvještaja o aktivnostima od strane Stalnog predstavništva EP u RH, a sve u svjetlu novih parlamentarnih izbora za zastupnike u Europskom parlamentu, i sudjelovanje mladih u glasanju na izborima.
Sama mobilnost u Brežice u Sloveniji i u institucije EU u Briselu je trajala 5 dana, od 10. travnja do 14. travnja 2024. godine, a ovog smo puta radili s dvije partnerske škole, Gimnazijom Brežice iz Slovenije, i IES El Parador iz Španjolske. Da smo imali više vremena i mogućnosti, uključili bismo i pozvali u projekt još više škola, jer smo, s našim partnerima, osmislili vrlo koristan program za učenje o aktivnom građanstvu mladih, koji u budućnosti može poslužiti i drugim školama, i novim generacijama učenika za učenje o Europskoj uniji. U našoj zamišljenoj i željenoj viziji, to bi mogao biti svojevrsni„meet-up“ događaj, susret što više škola i njihovih predstavnika u EU institucijama u isto vrijeme, gdje bi učenici svi zajedno stjecali znanje,  razvijali vještine i kompetencije aktivnog građanstva i osnaživali se za kritičko mišljenje i ulogu donositelja odluka i promjena. Tako bi bolje osvijestili europske vrijednosti i europski identitet, razmjenjivali stavove i mišljenja, te promicali aktivno sudjelovanje mladih u demokratskim procesima. Izdvojili bi važne teme i goruća pitanja važna za mlade ljude, koji čine i grade budućnost Europske unije. 

 

Ovaj je projekt planiran već početkom školske godine, a nastavak je i projekta s temom „EU democracy: values, challenges and possibilities for young people“,  održanog u siječnju i ožujku sa školom INS Torredembarra iz Katalonije. Smatrali smo da je važno, naročito za učenike četvrtog razreda gimnazije, naučiti što više o stvarnim mogućnostima i demokratskoj participaciji mladih u aktivnom građanstvu, dijelom u samom posjetu europskim institucijama „in situ“, i vidjeti gdje i naučiti što točno donosioci odluka za EU rade, dobiti ideju o poslovima u institucijama EU, te još više osvijestiti  koja je uloga tih institucija u životu svih nas, Europljana, te na koji način su povezane i ovise jedna o drugoj za konačno političko i demokratsko uređenje našeg kontinenta.

Datum je izabran jer se u to vrijeme odvijao u Briselu veliki događaj za mlade, „European Youth Week“, a događaj otvaranja tjedna mladih zvao se „Level Up“, s geslom „Voice Your Vision“. Radilo se o radionicama i užarenim raspravama o temi kao što je mogućnost glasanja mladih za zastupnike u Europskom parlamentu, gdje bi se granica pomakla na 16 godina starosti, umjesto sadašnjih 18 godina, te diskusijama o drugim važnim temama koje se tiču mladih, te stavu da oni moraju imati jači glas i izraziti svoju viziju života u EU. U pripremnim aktivnostima projekta, posjetu Kući Europe u Zagrebu, saznali smo od zaposlenika Službenog predstavništva EU u Hrvatskoj, da je postotak sudjelovanja punoljetnih građana u Hrvatskoj na prošlim izborima za EP bio samo 29%, što nas je potaknulo da s velikim žarom istražimo klubove i sastav Europskom parlamenta, izradimo Padlet i predstavimo ga učenicima obje škole koje su bile naši partneri u projektu. Jedna od najzanimljivijih aktivnosti je u Briselu bio susret s mladima iz cijele Europe, koji su slučajnim odabirom izabrani za sudjelovanje u događaju, te su ih naši učenici osobno intervjuirali, i saznali njihov stav prema glasanju, o ulozi i radu europskih institucija i zastupnika, te njihovom osobnom aktivnom građanstvu i mogućnostima sudjelovanja mladih u građanskim inicijativama, mrežama i organizacijama.

 

Jedno od najvećih užitaka u projektu je bio susret s dvije bivše učenice XVI. gimnazije, a sada zaposlenice europskih institucija već više od 10 godina, Laurom Lui, iz odjela novinara u Europskom ekonomskom i socijalnom odboru, i Gordanom Mlačak, direktoricom službe zaposlenika i jedinice mobilnosti u Vijeću EU, koje su nam, ne samo omogućile neposredni uvid u prostor institucija, već su osobno prihvatile prenijeti nam mnogo znanja o radu i ulozi tih institucija, kao i o njihovom poslu u njima. Naši su se učenici tamo osjećali kao pravi budući lideri, poput brojnih ministara i predsjednika koji ulaze na sastanke crvenim tepihom pored 27 zastava svih europskih zemalja i donose najvažnije odluke za sve nas, građane Europske unije. Uvelike nam je pomogla i zaposlenica Europskog parlamenta, Jasna Marić Krajačić, koja je uvela naše i španjolske učenike na sajam „Level Up!“ događaja, te je učenicima ispričala o svom dugogodišnjem radu s mladima i uspješno realiziranim projektima koje je vodila. Učenici su razgovarali i s Dominikom Žganecom, savjetnikom u Odboru za poljoprivredu, koji već 11 godina radi u Europskom parlamentu, te su ga učenici pitali o njegovom radu i poslu. A dao im je i intervju na slovenskom jeziku, s obzirom da je radio i sa slovenskim kolegama. Učenicima je posebno zanimljiv bio susret s hrvatskim učenicima europske škole EEBIV u parku Cinquantenaire, gdje su putem neformalnog učenja saznali o njihovom životu u Briselu, školovanju, planovima i mogućnostima, te usporedili sistem europske škole s našim hrvatskim sustavom srednjoškolskog obrazovanja. I naravno, „zapratili“ su se na društvenim mrežama! Diskutirali su i čuli iz prve ruke njihove stavove o hrvatskom i europskom identitetu, u Europi koja je raznolika i geografski, ekonomski, kulturalno i jezično, a opet ujedinjena u istim vrijednostima i ciljevima.

Učenici su u projektu razvijali i međukulturne i jezične vještine, razgledavši glavni grad Belgije i koristeći više stranih jezika koje uče i govore. Upoznali su i djela belgijskog slikara Magrittea i drugih nadrealista na izložbi „Imagine“. Dobili su uvid i u svakodnevni ritam života u Briselu, snalazili se u gradskom prijevozu, promatrali ljude u gradu - i bilo je gotovo nemoguće zaključiti iz koje europske zemlje potječu, osim ako nisu uspjeli čuti jezik kojim govore. Probali su i tipična belgijska jela i specijalitete, pommes frites s 50 vrsta umaka, belgijsku čokoladu i sladoled. Slikali smo se i kod Atomiuma, jednog od simbola Brisela, a koji nismo imali vremena potpuno razgledati, kao ni park Mini Europe, pa nešto ostavljamo i za sljedeći posjet ovom predivnom, kozmopolitskom gradu, koji je sada, ono što je nekada vjerojatno u povijesti bio Rim – cijela Europa u jednom gradu!

 

Jesu li učenici razvijali svoje vještine vođenja, u ovom intenzivnom projektu, prvo u Sloveniju vlakom, a odmah dan poslije avionom u glavni grad Europske unije, i to uz izlaganja i diskusije? I jesu li spoznali ulogu mladih donositelja odluka i promjena? Što su sve naučili i osvijestili u ovom projektu i timskom radu s učenicima drugih škola, u razgovorima sa zaposlenicima i nakon posjeta institucijama EU i Kući europske povijesti? Naših će šest lidera sve to predstaviti svim maturalnim razredima i ostalim učenicima i profesorima na predavanjima, u našoj i drugim školama, lokalnoj i široj zajednici. Uz pomoć digitalnih alata izradit će još radova, te prikazati rezultate, nova znanja i zaključke. Možda će nove generacije naših učenika pozvati učenike novih europskih škola u sličan projekt i zajedničko okupljanje i učenje o europskim vrijednostima te razmjenu ideja za svijetlu budućnost EU. Svi učenici zajedno, koji su sudjelovali u dva projekta o europskoj demokraciji i aktivnom građanstvu, organizirat će proslavu Dana Europe, 9. svibnja u školi, koji se planira održati zajedno s II. gimnazijom, a na proslavu su pozvani i slovenski učenici iz Gimnazije Brežice, kao što će i naši učenici ići na lokalni EYE event u Brežice, krajem mjeseca svibnja.

Mirela Hrubi, prof.  

Ovaj projekt financira Europska unija. Izneseni stavovi i mišljenja su isključivo autorova i ne odražavaju nužno stavove Europske unije ili Europske komisije


XVI. Gimnazija Zagreb